dijous, 10 de desembre del 2009

Sessió de recitació i debats I

A COED han començat les jornades de recitació debats i recitacions.
Les recitacions cadascuna ha sigut interessant pel seu àmbit. Hi havia alguna que tractaven sobre el pà amb tomaquet passant per contes de pobles perduts pel món entre d'altres.
Pel que fa als debats els temes que han tractat han sigut si s'hauria d'incloure o no els nens amb alguna discapacitat a les aules i si l'educació hauria de ser obligatòria en comptes dels 16 fins als 18.

Personalment crec que els temes han estat molt interessants i també crec que un punt a favor ha sigut també la manera d'exposar-lo, ja que l'han sapigut argumentar bé fent preguntes per part dels investigadors, un to de veu molt variant sense aborrir al públic...

Anunci Oh brother

Des de l'assignatura de COED ens van manar fer la comparació de l'anunci de galeries i aquest el del cotxe Seat Altea XL.
Tant en aquest anunci com en l'altre la música a l'inici de de l'anunci és més pausada, més lenta i a mesura que va avançant l'acció, sobretot quan troben la solució (cotxe) tant el ritme com el volum augmenten considerablement.També com en el cas de la música la llum té un paper molt important perquè sembla que no hi tingui molta rellevància però als ulls del consumidor entra abans un cosa amb colors molt vistosos i elèctrics que no una de grisos i apagats.
Aquesta tipologia d'anuncis és d'aquells que has d'estar atent fins al final (descobreixen la solució, el cotxe) per tal de saber de que va aquest.
El missatge que vol transmetre aquest es que totes les famílies creixen, i això comporta per exemple tenir un cotxe més gran.


Exposició sobre el territori: sessió III

En Carles Furest, Sergio Rella i jo hem fet l'exposició sobre el territori de la Vall d'Aran.
Personalment crec que l'elecció del tema ha sigut molt ben acertada ja que moltes coses que conexia d'aquesta regió s'han encongit de manera significativa davant de tot el suc que he pogut extreure d'aquesta presentació ja que he descobert moltes més que no en sabia de la seva existència.



Com parlar bé en públic

Des de l'assignatura de COED ens van donar la tasca de llegir aquest llibre. Fent una pinzellada per sobre d'aquest, és com una mena de guia que ens ajuda sobre tot el tema de parlar en públic com bé diu el títol i afegeix tècniques entre d'altres per a assolir bones presentacions.
La Imma ens va manar fer un resum d'aquest.
Personalment jo penso que és un llibre molt interessant ja que un tema clau com poden ser els nervis a l'hora d'exposar per exemple, hi ha diverses tècinques per controlar aquests.

dimarts, 8 de desembre del 2009

Debat universitari

A COED la Imma ens va proposar la realització per mitjà de grups petits de diferents debats d'actualitat educativa (religió a les escoles, noves tecnologies a l'aula... entre d'altres.)
Per saber-ne una mica més sobre el tema ens va passar un vídeo d'una lliga universitària de debats i tot seguit ens va explicar les pautes de l'activitat.

Ens va facilitar un manual de participació de la lliga de debats universitaris per si teniem alguna qüestió sobre el debat que ens pogués ajudar.

El debat pot ser una activitat molt interessant alhora que es tracten diversos temes clau d'actualitat educativa molt interessants per a debatir a classe

Comunicació digital

Per mitjà d'aquest vídeo l'Imma ens va fer veure que importants són els elements com la velocitat, el ritme, la llum , la música, la posició de la càmera... entre d'altres.



Seguídament després del video vàrem veure una conferència molt interessant de Guillermo Orozco en "Comunicación audiovisual" la qual ens va fer arribar a comprendre la responsabilitat tant dels professors com dels pares alhora de mediar ja que sino només els hi queda lo que els interessa als mitjans han volgut transmetre.

Aquí teniu la conferència de Guillermo Orozco:


Procés de composició escrita

Esquema sobre el model teòric de Linda Flower i John R. Hayes del 1981





He penjat aquest quadre que he trobat en el bloc d'en Joan Amat ja que m'ha semblat molt intereessant i esquemàtic.

Propietats textuals

L'Imma, ens ha explicat les propietats del text, aquestes poden ser tant descriptives com prescriptives.


Descriptives, (a-coherència, b-cohesió i c-adequació): analitzen i expliquen el funcionament d'algun aspecte lingüístic.

a)coherència: selecciona la informació rellevant de la que no ho és.


b) cohesió:
connectors, pronoms, sinònims, entre d'altres.


c)adequació:
si el text està adequat a la mateixa situació comunicativa.


Prescriptives,(a-correció i b-variació): determinen les normes d'ús.


a)correcció
: reflecteix a la norma explícita d'ús.


b) variació
: qualitat dels trets estilístics i expressius d'un discurs.

Cançons

L'Imma ens va posa diferents de diferents registres cadascuna on havíem de dir que ens tranmetien aquestes cançons.

Aquestes cançons són:

Gripau blau

[Wiskyns] Lila

Pedro Navaja

Com un puny

Nit de Sant Joan (Jaume Sisa)

Raimon


Després d'haver-les escoltat totes vàrem posar en comú tot el grup les sensacions que ens havien transmés cadascuna.

El resultat d'aquest va ser sorprenent ja que a un grup de persones els hi transmetien unes coses que altres no es sentien identidicats, cosa que va fer que ens adonéssim que per a cadascú la lletra d'aquelles cançons li transmetien coses diferents.

La descripció

Dossier sobre la descripció:


Definició: mode d'organització del discurs que pretèn representar lingüísticament persones, animals, entre d'altres.

Tipus de descripcio:

-Objectiva
-Subjectiva


Objectiva:actitud de l'autor imparcial davant de l'objecte descrit, només es limita a descriure l'objecte tal com és.

Subjectiva: l'autor reflecteix en la descripció lo que li transmet personalment l'objecte descrit.


Estructura dels textos descriptius:

- tema: presentació de l'objecte.
- Caracterització: qualitats, propietats, i parts de l'objecte de la descripció.
- Relació amb el món exterior: associacions que es poden activar amb altres móns.

Procés:

-explorar la situació:seleccionar les paraules precises per a poder imaginar-nos l'objecte.

-
esquema estructural: ordenar les informacions que hem obtingut.

-
redacció del text: redacció del text descriptiu.

Habilitats lingüístiques: Ser bons comunicadors


Les quatre habilitats que una persona ha de dominar per poder comunicar-se amb eficàcia en totes les situacions possibles:

-
Llegir
-Parlar
-Escoltar
-Escriure

Llegir:

-construir el significat del text.


- aconseguir un objectiu.


- Qui llegeix ha de fer-se seu el text i ha d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció del que li aporta el text.


- qui llegeix formula una hipòtesi sobre el text que llegirà i també del que passarà.



Escriure
:


-Procés pel qual es produeix un text significatiu.

Parlar:

-Procés mitjançant el qual es transmet el propi pensament mitjançant el llenguatge correcte i de forma correcta.


Escoltar:

-Comprendre un missatge a partir d’engegar un procés cognitiu d’interpretació d’un missatge pronunciat oralment.



A més a més:

-Ser actiu i participatiu.

-respectar a l'emissor i les seves idees
.

- Ser objectiu.



La competència comunicativa

Utilitzar i/ o aprendre una llengua requereix conèixer el codi corresponent i utilitzar unes habilitats que nes ajuden a saber com usar-lo en diferents ocasions.

Des que naixem ja comencem a aprendre la gramàtica i tots els seus registres i sabem quan hem d'actuar en una situació comunicativa determinada.

Segons Loayza aquesta competècia és integral ja que inclou actituds, valors i motivacions. L’adquisició d’aquesta ha d’esdevindre d'una e experiència social, a unes necessitats i a una acció.

Segons Gumperz i Hymes la competència comunicativa compren totes les normes que anem assolint durant el nostre procés de socialització.

La competència comunicativa es manifesta tant en els sistemes primaris (comunicació quotidiana) com en els secundaris(esferes de més elaboració cultural).

Segons Gumperz i Hymes: la competència comunicativa és el terme general per definir la capacitat comunicativa d’una persona, és a dir el coneixement de la llengua i l’habilitat per utilitzar-la.


Components de la competència comunicativa:

-Competència lingüística/ gramatical:
domini del codi lingüístic.

-Competència sociolingüística:
situació comunicativa.

-Competència discursiva:
produir i interpretar diferents tipus de discursos i també interpretar i produir textos coherents i cohesionats.

-Competència estratègica:
utilitzar estratègies de comunicació tant verbal com no-verbal per millorar l’efectivitat de la comunicació.

El llenguatge i les llengües


A COED ens han proposat la lectura del capítol "El lenguage y las lenguas" del llibre de Tuson Lingüísitica (1984).

Tuson afirma que la llengua és més que un mitjà de comunicació.

Cada senyal que emitim o fem en el nostre llenguatge tenen una funció comunicativa ja que el llenguatge humà està constituït pe senyals i combinacions d'aquestes, sense aquestes no podríem parlar de l'existència de llenguatge.


-El llenguatge i l’organització de l’entorn: el llenguatge és l’eina que ens permet reduir i ordenar les percepcions de l’entorn.

-El llenguatge i el pensament:
element bàsic en la construcció del pensament i permet el discurs abstracte a diferents nivells.

-El llenguatge i la memòria:
suport indispensable de la memòria, ens permet transmetre coneixements i no començar de zero cada cop.

-El llenguatge i l’autoexpressió:
ens permet l’autoexpressió o més ben dit ,diàleg amb nosaltres mateixos i també la reflexió sobre la nostra pròpia experiència.

-El mitjà més extens:
podem passar les imatges a paraules però el mateix a l’inversa provocaria una pèrdua de significat.


Els bon comunicadors



A la sessió de petit grup de COED hem debatit entre tots què hauria de tenir una persona per ser un bon comunicador.

Hem fet una pluja d'idees de conceptes que hauria de tenir i també relacionant-los amb alguna persona que creièsim que fos un bon comunicador.

Vegeu la imatge.

El fet comunicatiu

A classe de COED hem treballat el fet comunicatiu amb 7 fragments en petits grups.

Cada petit grup es responsabilitzava d'un da'aquests fragments i es dedicava a llegir-lo i seguídament a exposar-lo davant de la classe.

Aquí estan els fragments exposats a classe:

-el capítol Escoltar i Sentir i el capítol Fer silenci del llibre de Francesc Torralba L'art de saber escoltar (2006).

-el capítol Aprendre i créixer del llibre d'Eulàlia Bosch Educació i vida quotidiana (2003).

-un fragment de El regal de la comunicació (2003) i el capítol Gramàtiques del silenci del llibre La festa dels sentits (2009), ambdós de Sebastià Serrano.

-el capítol Una imatge val més que mil paraules del llibre de Jesús Tuson Una imatge no val més que mil paraules (2001).